Vážení a milí sousedé,

dostává se Vám do rukou vyúčtování služeb za rok 2014 a po roce čekání konečně též nové evidenční listy.

Vyúčtování

Prosím, abyste si vyúčtování důkladně překontrolovali a případné nesrovnalosti co nejdříve oznámili. Pokud na vyúčtování neshledáte nesprávnosti, prosím, abyste jeden exemplář vyúčtování podepsali vhodili do schránky družstva/svj. Pokud v domě nebydlíte, bude stačit Váš podpis až na nadcházející schůzi (termín ještě není stanoven). Tento doklad musíme nutně mít od Vás podepsaný; nestačí tedy, jako obvykle, ústní sdělení, že je vše v pořádku.

Náklady na vodu, prohlídky komínů, popelnice a úklid se nikterak významně neliší od nákladů minulých let.

Náklady na výtah byly v roce 2014 znatelně vyšší než v předcházejících letech. Důvodem je to, že byla provedena odborná zkouška, kterou je nutné dělat každé 3 roky. Dále byla provedena inspekční prohlídka výtahu nezávislým inspektorem, která se dělá 1x za 6 let. Obě prohlídky jsou nezbytné pro zajištění bezpečnosti výtahu a v žádném případě si nemůžeme dovolit tyto zkoušky odkládat mimo předepsané termíny.

Asi Vás překvapí minusové náklady na elektřinu. Není to proto, že by nám snad Pražská energetika platila za to, že od nich odebíráme elektřinu. Minusové náklady mají dva důvody - jednak byla v roce 2013 chybně odhadnutá spotřeba - předpoklad byl příliš vysoký. Druhým důvodem je to, že jsme od PRE obdrželi výraznou slevu na elektřinu. Náklady se každoročně stanovují odhadem, protože nelze čekat na fakturu od PRE - to by bylo vyúčtování až na podzim. Odhad se následně koriguje na základě skutečné faktury. Díky slevě a chybnému odhadu vznikl tento rozdíl.

Evidenční listy

Evidenční listy měly být vystaveny již před rokem. Bohužel, správní firma DaK zpracování evidenčních listů nezvládla údajně z personálních důvodů. Po celou dobu tak zůstaly v platnosti evidenční listy, vystavené s platností od 1.1.2013. V některých bytech došlo ke změně (zvýšení) počtu osob, ale zálohy zůstaly stále stejné. Z tohoto důvodu došlo u několika bytů k výraznějším nedoplatkům. Pokud by výraznější nedoplatek pro někoho představoval finanční problém, dejte, prosím, vědět. Uhrazení bude možné v takovém případě odložit či časově rozložit. Domluvíme se.

V evidenčních listech došlo k významné změně, a to k zavedení správního fondu. Nová legislativa nařizuje, aby příspěvky na správu byly stanovené pro každou jednotku stejně. Proto všichni máte v evidenčním listě nový sloupec - správní fond. Příspěvky jsme stanovili podle výdajů na správu z minulých let, a to ve výši 200,- Kč na jednotku a měsíc. Kompenzací je pak snížení příspěvků do provozního fondu, a to na 3,- Kč/m2 a měsíc namísto původních 5,- Kč/m2 a měsíc. Příspěvky do fondu oprav jsou zaokrouhleny na částku 20,- Kč/m2 a měsíc namísto původních 19.31 Kč. Jsem si vědom toho, že stanovení výše příspěvků patří dle aktuálně platných stanov do výlučné kompetence shromáždění vlastníků, ovšem zákon je nad stanovami a musím tedy respektovat především zákon. Alternativou by bylo pouhé zavedení správního fondu bez dalších změn, což by ovšem znamenalo zbytečné zdražení pro všechny.

Tato změna v praxi znamená, že obyvatelé menších bytů budou platit více a obyvatelé větších bytů budou platit méně. Přesně toto je však záměr zákonodárce. Zákonodárce vychází z toho (a já osobně mu dávám za pravdu), že výdaje na správu - tedy například vystavení evidenčního listu, vedení účetnictví, vyúčtování služeb, je úplně stejně pracné pro byt o ploše 50m2 jako pro byt o ploše 150m2. Jelikož sám obývám jeden z nejmenších bytů v domě, dopadnou na mě vyšší platby a nechť si tedy nikdo, prosím, nemyslí, že se jedná o jakoukoli svévoli z mé strany.

Pro evidenční listy pak platí totéž, co pro vyúčtování - prosím o důkladné překontrolování, podepsání a vhození do schránky.Pro v domě nebydlící - nejpozději na schůzi.

Problémy se správní firmou

Vzhledem k výše uvedeným i dalším problémům se správní firmou jsme s ní ukončili spolupráci v oblasti evidence a účetnictví. Spolupráce v oblasti technické - tedy zajišťování revizí, havarijní služby či nezbytných oprav společných částí domu zůstává zachována. V případě havárie, ucpání stoupačky apod. se tedy můžete i nadále obracet na stávající kontakty. Ve vedení evidence a financí se vracíme k letitému a osvědčenému modelu, tedy dělat si vše vlastními silami.

Úprava stanov

V současné době Advokátní kancelář Nemeth, Schwarz a partneři, Senovážné náměstí 5, Praha 1, zpracovává stanovy družstva i SVJ tak, aby byly v souladu s platnou legislativou. Jakmile bude první návrh hotový, všichni dostanou oboje stanovy k připomínkám. Můžeme se pokusit vyřešit vše korespondenčně, ovšem není jisté, zda se to povede. To závisí na množství a závažnosti připomínek. Pokud by se korespondenční připomínkování nezdařilo, museli bychom se sejít ještě mimo výroční schůzi/shromáždění a o připomínkách diskutovat. Stejně tak není jisté, zda je reálné přijmout změnu obojích stanov současně na výroční schůzi/shromáždění. Pokusím se udělat maximum pro to, abychom ztratili co nejméně času, ovšem slíbit nic nemohu.

Účetní závěrka - vše, co je psáno dále, platí k 31.12.2014

Jsou hotové účetní závěrky družstva i SVJ.

Družstvo od doby založení SVJ hraje roli pouhého prostředníka mezi obyvateli družstevních bytů a SVJ. Na tomto zprostředkovávání nemá družstvo žádný zisk - platby, které předepíše SVJ, družstvo předepíše obyvatelům družstevních bytů v přesně stejné výši. Družstvo žije jen ze dvou druhů příjmů - prvním z nich je nájemné z garáží a druhým je podíl na parkovném z parkovacích míst na dvoře. Příjmy z garáží byly dohromady 48 tis. Kč, příjmy z parkování 10.150,- Kč. Podíl na parkovném není osvobozen od daně z příjmu a daň činila 1.900,- Kč. Náklady:účetní služby 17.061,- Kč (zahrnuje i zpracování účetnictví roku 2013), bankovní poplatky 1.267,- (nadále už žádné nebudou), daň z nemovitosti 9.874,- Kč, daň z příjmu - 1.900,-. Celkově: náklady 30.153,-, výnosy 58.352,-, zisk 28.199,- Kč.

Na účtech v bance bylo 810.385,-, v pokladně 402,-.Fond oprav 497.869,-, provozní fond 216.879,-. Na obou fondech nebyl v průběhu roku žádný pohyb.K přidělení do fondů rozhodnutím členské schůze tedy máme 28.199,- Kč.

SVJ

Na účtech v bance 707.646,- v pokladně 6.724,-. Fond oprav - 576.550,-, provozní fond je zcela vyčerpaný (-20.839,- Kč). Hlavními výdaji z provozního fondu bylo zpracování účetnictví roku 2013 (15.000,-), faktury správní firmy DaK (45.000,-), pojištění domu (22.000,-), dále hasící přístroje, revize požární klapky, revize hromosvodu a revize elektroinstalací. Přesto není důvod se znepokojovat, řada výdajů byla nakupená. Platby správní firmě DaK jsou od roku 2015 už jen 590,- Kč měsíčně, což zahrnuje havarijní službu, prohlídku domu přibližně 1x za měsíc a hlídání revizí. V letošním roce se tedy provozní fond doplní, a to i se sníženými příspěvky ve výši 3,- Kč/m2 a měsíc.

Z fondu oprav se čerpalo 8.740,- Kč na opravu/výměnu osvětlení výtahu, 48.400,- na opravu rozvaděčů a 800,- Kč na opravu okapu. Do fondu mimořádně přibylo 14.840,- z pojistného plnění od Kooperativy za vandalismus, 17.958,- z bytu č.12  za nadstandardní okna a 20.468,- z bytu č. 7  za nadstandardní okna. Z fondu oprav dále ubylo 1.616.318,- Kč, což je konečná faktura za výměnu oken v celém domě.

SVJ nemá žádné náklady ani výnosy, nemá žádný majetek a tedy neplatí žádnou daň. Vše se buďto vyúčtovává jednotlivým vlastníků nebo se čerpá z dlouhodobých záloh ("fondů").

 Účetní výkazy Vám netisknu, protože předpokládám, že budou zajímat jen málokoho. Pokud o jakékoli účetní výkazy stojíte, napište si o ně a vzápětí Vám je zašlu. Toto platí i v průběhu roku - jelikož účetnictví vedeme vlastními silami, můžete si kdykoli vyžádat cokoli z účetní evidence a v krátké době to také dostanete. Doufám, že sepsáním řady věcí na tomto listě (článku) si ušetříme alespoň jednu hodinu postávání v průjezdu na nadcházející schůzi Usmívající se.